Philosophy of science
A.A. 2018/2019
Learning objectives
Non definiti
Expected learning outcomes
Non definiti
Periodo: Primo semestre
Modalità di valutazione: Esame
Giudizio di valutazione: voto verbalizzato in trentesimi
Corso singolo
Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.
Course syllabus and organization
Edizione unica
Programma
Programma del corso:
Philosophy of science has developed into an autonomous field in the first part of the 19th century and undergone a remarkable change through its interface with logic during the 20th century. In the last 50 years, it shifted from a theoretical analysis of the structure of scientific theories to the reconstruction of the scientific change with particular reference to the dynamics of the competition amongst rival research programmes. Moreover, methodology and philosophy of science have split into sub-disciplines investigating the most relevant issues coming from particular sciences like cosmology, physics, biology, neurosciences, psychology, medicine, economics, etc. As a result, a plurality of conceptions and trends about methods and the different forms of scientific explanation is emerged. In this context, the growing importance of the theory of probabilities for the philosophy of science will be shown as well.
Main topics: Scientific explanation and logic; Inductive sciences; Fallibilism; Criticism and the growth of knowledge; Convention; Demarcation between science and metaphysics; The nature of observation; Experiments, scientific objects and objectivity; Scientific change: revolutions and the methodology of the scientific research programmes; Probabilities and (Bayesian) explanations; Open science in a free society.
Philosophy of science has developed into an autonomous field in the first part of the 19th century and undergone a remarkable change through its interface with logic during the 20th century. In the last 50 years, it shifted from a theoretical analysis of the structure of scientific theories to the reconstruction of the scientific change with particular reference to the dynamics of the competition amongst rival research programmes. Moreover, methodology and philosophy of science have split into sub-disciplines investigating the most relevant issues coming from particular sciences like cosmology, physics, biology, neurosciences, psychology, medicine, economics, etc. As a result, a plurality of conceptions and trends about methods and the different forms of scientific explanation is emerged. In this context, the growing importance of the theory of probabilities for the philosophy of science will be shown as well.
Main topics: Scientific explanation and logic; Inductive sciences; Fallibilism; Criticism and the growth of knowledge; Convention; Demarcation between science and metaphysics; The nature of observation; Experiments, scientific objects and objectivity; Scientific change: revolutions and the methodology of the scientific research programmes; Probabilities and (Bayesian) explanations; Open science in a free society.
Prerequisiti
Modalità di erogazione del corso di insegnamento:
Lezioni.
Modalità di svolgimento dell' esame di profitto:
La verifica finale delle conoscenze e competenze acquisite avverrà attraverso una prova in parte scritta e in parte orale: la prova scritta consisterà in un elaborato (tesina) da inviare al docente qualche giorno prima dell'appello d'esame, in cui tale prova verrà discussa (parte orale). Tale prova ha come obiettivo complessivo la verifica dell'apprendimento delle conoscenze delle basi teoriche e concettuali. Inoltre intende verificare le capacità di comprensione applicate attraverso una discussione dei temi trattati nelle lezioni e liberamente elaborati nella tesina. La prova orale, inoltre, consentirà la verifica delle capacità di comprensione dei nessi filosofico-scientifici e l'autonomia di giudizio dello studente nel fornire interpretazioni di tali nessi. Infine permetterà di verificare le abilità comunicative e l'appropriatezza nell'utilizzo del linguaggio disciplinare specifico.
Lezioni.
Modalità di svolgimento dell' esame di profitto:
La verifica finale delle conoscenze e competenze acquisite avverrà attraverso una prova in parte scritta e in parte orale: la prova scritta consisterà in un elaborato (tesina) da inviare al docente qualche giorno prima dell'appello d'esame, in cui tale prova verrà discussa (parte orale). Tale prova ha come obiettivo complessivo la verifica dell'apprendimento delle conoscenze delle basi teoriche e concettuali. Inoltre intende verificare le capacità di comprensione applicate attraverso una discussione dei temi trattati nelle lezioni e liberamente elaborati nella tesina. La prova orale, inoltre, consentirà la verifica delle capacità di comprensione dei nessi filosofico-scientifici e l'autonomia di giudizio dello studente nel fornire interpretazioni di tali nessi. Infine permetterà di verificare le abilità comunicative e l'appropriatezza nell'utilizzo del linguaggio disciplinare specifico.
Materiale di riferimento
Bibliografia:
a) D. Gillies, G. Giorello, La filosofia della scienza nel XX secolo, Laterza, Roma-Bari, 2006. (Not compulsory: pp. 85-90; § 7.3, pp. 170-181; entire chapter 9; entire chapter 10 - correspondences from the Italian edition quoted.) OR J. Loose, A Historical introduction to the Philosophy of Science, Oxford UP, Oxford 2001 (only chapters: 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 18, 19)
b)One point out of the following list:
1.G. Giorello, Libertà, Bollati Boringhieri, Torino 2015 & G. Giorello, La libertà e i suoi vincoli, Castelvecchi, Milano 2017. (Note that both the books are requested for this point!)
2.P.A.M. Dirac, La bellezza come metodo, ed. by V. Barone, Indiana, Milano 2013.
3.Il pensiero acentrico, ed. by L. Guzzardi, elèuthera, Milano 2015.
4.G. Madhavan, Come pensano gli ingegneri, It. trans. Raffaello Cortina, Milano 2015.
5.H. Hellman, Le dispute della medicina, It. trans. Raffaello Cortina, Milano 2002.
6.A. Aczel, Chance. Dai giochi d'azzardo agli affari (di cuore), It. trans. Raffaello Cortina, Milano 2005 & B. de Finetti, L'invenzione della verità, Raffaello Cortina, Milano 2006.
7.G. Giorello, E. Sindoni, Un mondo di mondi, Raffaello Cortina, Milano 2016 & E. Mayr, L'unicità della biologia, It. trans. Raffaello Cortina, Milano 2005.
Every book can be read even in English/Italian original/translation, if present.
a) D. Gillies, G. Giorello, La filosofia della scienza nel XX secolo, Laterza, Roma-Bari, 2006. (Not compulsory: pp. 85-90; § 7.3, pp. 170-181; entire chapter 9; entire chapter 10 - correspondences from the Italian edition quoted.) OR J. Loose, A Historical introduction to the Philosophy of Science, Oxford UP, Oxford 2001 (only chapters: 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 18, 19)
b)One point out of the following list:
1.G. Giorello, Libertà, Bollati Boringhieri, Torino 2015 & G. Giorello, La libertà e i suoi vincoli, Castelvecchi, Milano 2017. (Note that both the books are requested for this point!)
2.P.A.M. Dirac, La bellezza come metodo, ed. by V. Barone, Indiana, Milano 2013.
3.Il pensiero acentrico, ed. by L. Guzzardi, elèuthera, Milano 2015.
4.G. Madhavan, Come pensano gli ingegneri, It. trans. Raffaello Cortina, Milano 2015.
5.H. Hellman, Le dispute della medicina, It. trans. Raffaello Cortina, Milano 2002.
6.A. Aczel, Chance. Dai giochi d'azzardo agli affari (di cuore), It. trans. Raffaello Cortina, Milano 2005 & B. de Finetti, L'invenzione della verità, Raffaello Cortina, Milano 2006.
7.G. Giorello, E. Sindoni, Un mondo di mondi, Raffaello Cortina, Milano 2016 & E. Mayr, L'unicità della biologia, It. trans. Raffaello Cortina, Milano 2005.
Every book can be read even in English/Italian original/translation, if present.
M-FIL/01 - FILOSOFIA TEORETICA - CFU: 6
Lezioni: 40 ore
Docente:
Giorello Giulio