Sergio Giuseppe
Associate Professor
Scientific-Disciplinary Sector
LIFI-01/A - Italian Linguistics
Scientific-Disciplinary Group/Competition Sector
10/LIFI-01 - LINGUISTICA E FILOLOGIA ITALIANA
Research fields and competencies
Contacts
Workplace
Office phone number
Additional phone numbers
University email address
Teaching - Programme courses
Bachelors and masters
A.Y. 2025/2026
A.Y. 2024/2025
A.Y. 2023/2024
A.Y. 2021/2022
Postgraduate programmes
A.Y. 2024/2025
1st level vocational master
A.Y. 2023/2024
Doctoral programme (PhD)
- Teaching in the Digital Age (Linguistic, Literary and Intercultural Studies in European and Extra-European Perspectives)
- The Language of Gender: Study Perspectives Between Europe and Italy (Linguistic, Literary and Intercultural Studies in European and Extra-European Perspectives)
- Words and Authors. Considerations and Linguistic Choices Between Literature and Critics (Literature, Arts and Environmental Heritage)
1st level vocational master
A.Y. 2022/2023
Doctoral programme (PhD)
1st level vocational master
Research
Publications
-
Lessico della moda e vocabolari dell'uso / G. Sergio (QUADERNI DELLA RASSEGNA). - In: La moda francese e italiana (1880-1980) : Fonti, strumenti e metodi / [a cura di] P. D'Achille, M.T. Zanola. - [s.l] : Franco Cesati, 2025. - ISBN 979-12-5496-232-9. - pp. 159-178
-
Parole di moda per le vie di Milano / G. Sergio. - In: ITALIANO LINGUADUE. - ISSN 2037-3597. - 16:1(2024), pp. 734-756. [10.54103/2037-3597/23873]
-
Le riflessioni linguistiche agli albori della stampa italiana di moda: il caso del "Giornale delle Nuove Mode di Francia e d’Inghilterra" / G. Sergio (EUROPA PERIODICA). - In: Tradizioni del discorso sulla lingua nella stampa periodica italiana dal Settecento a oggi / [a cura di] R. Merida, F. Ruggiano, S. Schwarze. - [s.l] : Peter Lang, 2024. - ISBN 978-3-631-89286-2. - pp. 99-120
-
La pubblicità lava più verde? Qualche riflessione su linguaggio pubblicitario e sostenibilità : Galleria delle pubblicità citate nell'articolo / G. Sergio. - (2023).
-
La pubblicità lava più verde? Qualche riflessione su linguaggio pubblicitario e sostenibilità / G. Sergio - In: L’italiano e la sostenibilità / [a cura di] M. Biffi, M. V. Dell’Anna, R. Gualdo. - Firenze : Accademia della Crusca - goWare, 2023. - ISBN 978-88-3363-633-7. - pp. 105-122