Communication and Society (Classe L-20)-Enrolled from 2014/2015 Academic Year

Cortile scienze politiche
Bachelor
A.Y. 2018/2019
L-20 - Scienze della comunicazione (EN)
Bachelor
180
ECTS
Access
Limited enrolment with admission test
3
Years
Milano
Italian
International title
Double Degree
Students in the degree program in Communication and Society will receive an academic education that is also geared toward real-world practice. They will acquire a deep understanding of communication theories and develop comprehensive knowledge in the field of media and communication. The goal is for students to develop critical judgment and competences from various perspectives (political, economic, cultural, juridical, sociological, psychological). The program aims to prepare students for a career in different sectors of the cultural industries (publishing, radio, television, new media), corporate communication, advertising and consumer marketing, or to work in communication studies and media consulting, political and civic education, or intercultural communication. One of the program's primary goals is to enable students to work professionally both at the national and at the international level in private companies, the public administration and the private third sector. Our co-operative education and experiential learning opportunities enable students to develop and apply their skills in other professional contexts such as editorial and journalistic functions in the audiovisual sector and with new technologies, providing the language skills to work with at least two foreign languages (especially English) and to use Italian effectively.
La laurea in Comunicazione e società consente sbocchi professionali nei numerosi settori e campi della comunicazione di impresa e della comunicazione politica e sociale, delle organizzazioni pubbliche e private, nazionali e internazionali, dell'industria culturale, dell'editoria, delle ricerche di mercato, delle imprese, della new economy, in qualità di addetti stampa, comunicatori pubblici, esperti di gestione di aziende, di imprese editoriali, di istruzione a distanza, di metodologie specifiche (sondaggi, banche dati, etc.), di campagne di comunicazione.

Employment statistics (Almalaurea)
Per l'ammissione al corso gli studenti dovranno sostenere una prova nel corso della quale saranno verificate le competenze linguistiche, la cultura generale e le capacità logiche e di ragionamento astratto.
The BA in Communication and Society, through the Department of Social and Political Sciences, has signed exchange agreements with the Australian Universities "University of South Australia" (Adelaide) and "Griffith University" (Brisbane), and the US University "John Cabot University" (Rome). With the latter the agreement is of "double degree", which requires the mandatory attendance for three semesters.
Students can attend a semester in the faculties and graduate courses of the Australian universities specified in the agreements, and their Australian exams will be recognized in Milano, as in the Erasmus program. An excellent knowledge of the English language, properly certified, is required to participate. Special calls establish other conditions to enter the selection. These exchanges do not enjoy any financial support from the University of Milano.
La frequenza è fortemente consigliata.

Courses list

Optional activities and study plan rules
6 - Gli studenti devono conseguire 6 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
7 - Gli studenti devono conseguire 6 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
8 - Gli studenti devono conseguire 6 CFU in uno degli insegnamenti di seguito indicati.
Optional activities and study plan rules
1 - Gli studenti devono conseguire 12 CFU a scelta libera
2 - Gli studenti devono conseguire 3 CFU con laboratori o tirocini
Le seguenti discipline sono propedeutiche ai corsi del terzo anno:

- Economia e industria dei media
- Lingua inglese
- Sociolinguistica
- Laboratorio di scrittura di lingua italiana
- Psicologia della comunicazione
- Sociologia e cultura
- Storia contemporanea
- Informazione e costituzione

Inoltre:

- Sociologia e cultura è propedeutica a Sociologia della comunicazione, a Comunicazione interculturale e a Media digitali,
- Marketing e strategie d'impresa è propedeutica a Economia e tecnica della pubblicità.